Vízia pre územný plán mesta Nitra - Súťažný dialóg
Naša úloha :
Sekretár súťaže
Overovateľ súťažných návrhov
Verejné obstarávanie
Súťažné podmienky overila Slovenská komora architektov.
Predmet súťaže :
Cieľom ideovej súťaže, riešenej formou súťažného dialógu, je získať návrh konceptu rozvoja a vízie pre mesto Nitra, ktorý sa stane hlavným východiskovým podkladom pre nový územný plán. Autor víťazného návrhu, ktorý vzíde z tejto súťaže sa tak stane partnerom a konzultantom pre spracovateľa územného plánu.
Riešenie by malo ponúknuť názor na budúci charakter mesta Nitra, zohľadniť jeho význam ako územnosprávneho a kultúrneho centra regiónu, prítomnosť univerzít a využiť s tým súvisiaci potenciál. Ideový návrh by mal načrtnúť predstavu ako by sa mesto malo ďalej rozvíjať, pričom primárne je potrebné definovať priestorovú kvalitu priestranstiev a ich rozloženie v organizme zástavby. Určiť nadväznosti k priestranstvám, aký typ zástavby by mu mal dominovať, aký charakter by mali mať bytové, výrobné, kultúrne zóny a ostatné prevádzkovo funkčné celky.
Načrtnúť spôsob ako by sa malo mesto vysporiadať s problematikou nastupujúcich klimatických zmien v novonavrhovaných zónach a zlepšením mikroklímy jestvujúcich mestských štruktúr.
Ideový súťažný návrh bude spracovaný ako celok, ktorý obsiahne celé územie mesta NR a jeho väzby na ďalšie susedné mestá a obce a bude narábať s faktorom prítomnosti ťažiskovej nosnej infraštruktúry diaľnice, a železnice.
Ideový Návrh by si mal položiť otázku s akým konečným počtom obyvateľov chce pracovať. Odporúčaný rozsah je od 50 000 do 200 000 obyvateľov pri zachovaní súčasných hraníc. Výsledok súťažného dialógu môže priniesť riešenie v podobe malého komunitného záhradného mesta s patričnými väzbami na okolité obce či mestá alebo veľkomesto a k tomu primeraným spôsobom zástavby, vybavenosťou a dopravnou štruktúrou. Odporúčaný konečný počet obyvateľov však vyhlasovateľ stanovuje na 100 000.
Predpokladaná hodnota súťažného dialógu :
Predpokladaná hodnota nadväzujúcej zákazky je 122 000 € bez DPH.
Predpokladaná hodnota cien pre uchádzačov v súťažnom dialógu je spolu 60 000 € (DPH sa na ceny nevzťahuje, ale ceny budú očistené o zrážku dane z príjmu 19%).
Lehota odovzdania žiadosti o účasť :
15. 04. 2024 do 12:00 hod.
Uchádzač v 1. etape predkladá :
Žiadosť o účasť
Zoznam skúseností autorského tímu
Libreto (textová a grafická časť)
Doklady uvedené v kapitole Podmienky účasti
Hodnotiace kritériá :
V 1. etape sa hodnotia Skúsenosti autorského tímu (max. 20 bodov) a Libreto s grafickým znázornením (max 80 bodov).
V 2. etape sa uplatní kritérium kvality a komplexnosti ideového urbanistického návrhu (max. 80 bodov) a cena zákazky (max. 20 bodov).
Komisia pre vyhodnotenie ponúk :
Členovia poroty :
prof. Ing. arch. Ľubica Vítková, PhD. (predsedníčka komisie)
Ing. arch. Pavol Paňák
Mgr. Martin Šveda, PhD.
Ing. arch. Milan Csanda
Ing. arch. Štefan Lančarič, PhD.
Náhradníci členov komisie :
Ing. arch. Mária Michalič Kusá
Ing. arch. Peter Mezei
Ceny :
Cena za postup do druhej etapy: 15 000 €
Cena za umiestnenie:
miesto - 6 500 €
. miesto - 5 000 €
. miesto - 3 500 €
Kontaktný bod :
Komunikácia medzi vyhlasovateľom a účastníkmi sa uskutočňuje v slovenskom, českom alebo anglickom jazyku prostredníctovm systému Josephine.
Vyhodnotenie
Cieľom ideovej súťaže, riešenej formou súťažného dialógu, bolo získať návrh konceptu rozvoja a vízie pre mesto Nitra, ktorý sa stane hlavným východiskovým podkladom pre nový územný plán. Autor víťazného návrhu sa stane partnerom a konzultantom pre spracovateľa územného plánu.
Mesto Nitra chce pri budúcom rozvoji zohľadniť význam sídla ako územnosprávneho a kultúrneho centra regiónu, prítomnosť univerzít a využiť s tým súvisiaci potenciál. Ideové návrhy mali podľa zadania zohľadniť problematikou nastupujúcich klimatických zmien v novonavrhovaných zónach a zlepšením mikroklímy jestvujúcich mestských štruktúr.
V prvej etape súťažného dialógu prebiehala kvalifikácia, v rámci ktorej uchádzači predložili žiadosť o účasť, zoznam skúseností autorského tímu a libreto. V rámci stanovenej lehoty predložilo svoje žiadosti celkom 6 autorských kolektívov z 3 krajín. Do druhej etapy postúpili na základe hodnotenia kvality predložených podkladov traja najlepší uchádzači, ktorí rozpracovali svoje idey a následne ich vo fáze konceptu a návrhu prezentovali pred komisiou.
Celkové poradie bolo zostavené na základe súčtu bodov za kritéria kvality (80%) a ceny zákazky (20%):
1. miesto - 2M ateliér architektúry s. r. o.
Cena za postup do druhej etapy 15 000 €
Cena za umiestnenie 6 500 €
Autori: Ing.arch. Oto Nováček, PhD., urbanista; Ing.arch. Tomáš Pozdech, architekt; Mgr. Jana Bozáňová, PhD., urbánna ekologička; Ing.arch. Zuzana Mendelová, mestská architektka; Ing. Matúš Korfant, PhD., dopravný inžinier; Ing.arch. Adam Lukačovič, architekt; Ing.arch. Miroslav Michalica, architekt
Komentár hodnotiacej komisie:
Návrh už svojím pomenovaním (Nitra zrejúca) dobre komunikuje hlavný motív vízie mesta. Vystihuje pohľad na premenu extenzívneho rozvoja na intenzifikáciu – skvalitnenie existujúcich štruktúr a jednotlivé čiastkové koncepcie presvedčivo podriaďuje tejto myšlienke. Mesto Nitra vníma v jasnom postavení na celoštátnej úrovni s tangentovaním regiónu (kraja) a bezprostredným ovplyvňovaním svojho okolia (mikroregión). Mesto Nitra ako metropola pre 100 000 obyvateľov.
Celková stratégia je osobitne silná v metodologických postupoch, aktuálnych trendoch a legislatíve (vrátanej pripravovanej), ktorými jasne naznačuje jej previazanie k navrhovaným regulačným nástrojom. Pracuje s významovým členením mesta s postupnou gradáciou smerom k jadru v smere hlavných kompozičných osí. Je však potrebné povedať, že chýba komplexné prezentovanie vízie najmä v jej grafickej podobe.
Prírodná stratégia je kvalitne zvládnutá od koncepcie k opatreniam, od celku k detailom. Je postavená na troch pilieroch, klimatickej pripravenosti, integrovanosti a revitalizácie a ekologických reguláciách. Jednotlivé piliere sú následne dobre prepracované – prezentujú veľmi dobre premyslený koncept krajiny a siete modrozelenej infraštruktúry vrátane „cieľového stavu“ krajiny až zavedeniu jasných a merateľných regulatívov. Kolektív dobre pracuje s funkciami krajiny – ekosystémovými službami krajiny. Dôraz je kladený na spravodlivý prístup k prírode pre všetkých obyvateľov. Niektoré návrhy v krajine sú však ťažšie realizovateľné pre svoju ekonomickú náročnosť alebo potrebe veľkých záberov poľnohospodárskej pôdy.
Nitra prepojená ako téma mobility pracuje podobne na troch kľúčových témach: metropolitný obchvat, rýchly tranzitný systém a upokojovanie dopravy. Koncepčné témy sú následne premietnuté do hierarchizácie a štandardizácie verejných priestorov.
Dopravná koncepcia je založená primárne na koľajovej doprave, preferencie hromadnej autobusovej dopravy (bus pruhy) a postupnej premeny dopravy v prospech jej upokojenia. Podnetnou myšlienkou je systém dopravnej cirkulácie, ktorá má ambíciu optimalizovať prepravné toky individuálnej dopravy. Ako problematickým sa javí snaha vytvorenie tranzitného prepojenia popod mestskú časť Zobor.
Téma dopravy je následne dopracovaná až do návodu na štandardizáciu verejných priestorov, kde kolektív stanovuje detailný náhľad na predstavu regulačných kritérií verejného priestoru.
Nitra žijúca ako urbanistická koncepcia je postavená na myšlienke 15 min. mesta s dôrazom na hierarchickú štruktúru centier a mesta silných štvrtí. Silným motívom sú kľúčové elementy mesta, ktoré ponúkajú strategické intervencie v rámci mesta (študentské mesto, malý Amstredam, bigboxy...) ktoré urbanizovanú Nitru identifikujú previazanie s cieľovými skupinami obyvateľov.
V spodrobnení si tím vybral nový pohľad na riešenie mestskej štvrte ako príklad rozvojovej zóny a názor na riešenie transformačnej zóny. V rámci týchto štruktúr je potrebné vyzdvihnúť komunitné klastre, ktorá modifikuje myšlienku záhradných miest prenesenú do mierky mesta. Je však na škodu, že tím sa vyhol aktuálnej téme sídliskových štruktúr, ktoré budú dôležitou súčasťou nového územného plánu.
V závere je potrebné ešte osobitne vyzdvihnúť spôsob vysoko odbornej a zdravo sebavedomej komunikácie tímu.
2. miesto – ATELIER 231 GmbH
Cena za postup do druhej etapy 15 000 €
Cena za umiestnenie 5 000 €
Autori: Lenka Kováčiková; Zuzana Ondrušková; Pascal Sigrist; Jaroslav Sekerka
Komentár hodnotiacej komisie:
Návrh je vo všetkých kľúčových aspektoch témy vyvážený a vcelku presvedčivo argumentujúci. V celkovej vízii budúceho rozvoja mesto skôr rozvíja - intenzifikuje v jeho jestvujúcich obrysoch bez nadbytočného záberu nezastavaných plôch. Celková idea je v zásade pragmatická - realistická. Reflektujúca najnovšie skúsenosti vyspelých (najmä švajčiarskych) miest. Víziu rozvoja Nitry predstavuje v troch rozhodujúcich okruhoch – krajina, mobilita, mestské štruktúry. Ťažiskovo rozvíja rast mesta strategickým zahustením – doplňovaním dnes zastavaných plôch.
V tematike krajiny návrh podnetne pracuje s viacerými, dnes preferovanými postupmi zmnoženia a fixovania zelenej infraštruktúry v jej širších hraniciach a susedstvách až po vnútromestské areály. Určuje charakter rozhraní zástavby a zelene, koridory, stromoradia, zelené strechy a charakter rieky v zastavanom území. Je naznačená idea zeleného okruhu s vylúčením zástavby prepojujúceho už dnes jestvujúce izolované plochy zelene.
V téme mobility – prepojenia širšieho spádového územia voči mestu navrhuje sústavu P+R stanovísk prepájajúcich nadmestské cestné a železničné línie s vnútromestskou sústavou nosných MHD línií. Tieto potvrdzujú dnes prevažne radiálnu osnovu vnútromestskej cestnej siete. Silnou a v zásade pochopiteľnou je idea električky ako nosného systému MHD v rozhodujúcich obslužných trasách v centre a jeho prepojenia voči okraju mesta. Táto podoba presahuje dnešné naše reálie – vo svojej podstate je v skutočnosti určením vyhradených pruhov v hierarchií mobility mesta, čo je určite želateľné. Peším plochám a líniám, ako aj osnove cyklotrás, je venovaná primeraná pozornosť. Návrh sa vzhľadom na svoju koncepciu subcentier s dôrazom na dnes dominujúcu radiálnu komunikačnú osnovu nedostatočne venuje ich vzájomným priečnym, okruhovým prepojeniam.
Dominujúcou ideou stratégie rozvoja urbánnej mestskej štruktúry je strategické zahusťovanie jestvujúcich zastavaných plôch mesta na úkor ich plošnej expanzie. V prirodzených ohniskách týchto plôch – okrskov navrhuje lokálne centrá intenzifikáciou zástavby v ich logických a v skutočnosti predurčených polohách. Charakter zástavby v týchto zónach je uspôsobený a hierarchizovaný v odvislosti od ich diferencovaných kontextov. To je vhodná koncepcia pre rast mesta, ktorá odráža súčasné trendy v tejto tematike.
V spodrobnení návrh prezentuje príklad skompaktnenia vybraných blokov a ich hrán v rastlom centre mesta a príklad intenzifikácie sídliskových súborov 2. polovice minulého storočia na príklade Klokočiny. Bez radikálnej premeny jestvujúcich hmotovo-priestorových kvalít jednotlivých súborov tohto sídliska intenzifikuje zástavbu pozdĺž Hviezdoslavovej ulice s ambíciou uličnej promenádnej triedy. Vytvára silnú mestskú os. Na príklade centra spresňuje hrany mestských blokov, dokomponováva ulice stromoradiami a pod. Zónami zmiešaných funkcií i výrazovo heterogénnej zástavby s predpokladom ich zásadnej transformácie sa návrh v spodobnení nezapodieva.
Súťažné panely:
3. miesto: gogolák + grasse s.r.o.
Cena za postup do druhej etapy 15 000 €
Cena za umiestnenie 3 500 €
Autori: Ivan Gogolák; Lukáš Grasse; Viktor Šabík; Michal Marcinov; Barbora Hrmová
Spolupráca: Karolína Řízek Čechová; Matúš Berák; Milan Kubeš
Komentár hodnotiacej komisie:
Súťažný návrh ateliéru gogolák+grasse je založený na hlbokej analýze súčasného stavu mestskej štruktúry a jej doterajšieho rozvoja. Návrh je postavený na veľkorysej koncepcii a stratégii rozvoja mesta a je založený na formulovaní teoretických východísk a definovaných charakteristikách. Riešitelia si nastavili základné ideové vstupné premisy, ktoré sú pre rozvoj a transformáciu súčasného mesta dôležité: ako je podpora lokálnych komunít - mesto miestne, aplikácia princípu udržateľnosti a nastavenia plánovacích princípov. Medzi východiskami významne rezonuje aspekt dobrej čitateľnosti mesta, cieleného komponovania jeho urbánno krajinných štruktúr, pri postihnutí jeho osobitostí, Nitra – svojská. Teoretické východiská a definované charakteristiky, z ktorých sú niektoré inovatívne, v navrhovanom riešení však nie sú dostatočne čitateľné a vzájomne previazané. Proklamované ideové princípy sú nevýrazne vyjadrené v praktickej aplikácii návrhov. Rovnako princíp formovania prepojení medzi jadrom mesta a lokálnymi ťažiskami nie je v konečnom návrhu dostatočne čitateľná. Prezentovaná škála námetov a zásad sa stráca v absencii ich významovej hierarchizácie.
Dopravné riešenie
Návrh definuje hlavné cestné vstupy do mesta, stanovuje koncepciu základnej dopravnej vnútromestskej cestnej siete, Dopravný vstup rýchlostnej cesty a potvrdenie charakteru cesty R1 do rozvojovej lokality obytného územia Párovské Lúky a Šindolka, aj keď v časovej etape, obmedzí koncepčný prístup pre urbanistické formovanie územia daných celkov. Priemet výhľadového vedenia vysokorýchlostnej trate („VRT“) a jej uzlovej polohy s nadväznosťou na novo navrhovanú mestskú štruktúru mesta je koncepčne zaujímavý, avšak limitovaný regionálnym zámerom v Koncepcii územného rozvoja Slovenska („KURS“). Otázna je aj navrhovaná miera rozvoja mesta na danom území. V návrhu nie je zmienka o význame letiska Nitra a jeho vplyve na územné rozvojové podmienky. Návrh nedostatočne pracuje s koncepciou efektívnej mestskej hromadnej dopravy.
Udržateľnosť rozvoja
Návrh kladie dôraz na kvalitu krajiny (ochrana, obnova, tvorba), pričom udržateľnosť je uvádzaná ako jeden z hlavných stavebných kameňov návrhu. Pozitívom je diferencovaný prístup k manažmentu rôznych typov krajiny (Zobor a poľnohospodárska krajina) a konceptom ekosystémových služieb, hoci nie sú konkretizované. V návrhu je prezentovaná jasná nadväznosť aj na okolité územie.
Navrhovaný rozvoj sídla predpokladá extenzívne zábery pôdy mimo súčasného zastavaného územia. Rozsiahle zábery plôch južne od mesta sú v strete s funkciou krajiny, hoci autori proklamujú ich rovnováhu.
Opis opatrení v krajine je prezentovaný etapovito - nie ako základný a nevyhnutný predpoklad zvýšenia kvality života pre súčasných obyvateľov, navyše v časti Plán je podaný pomerne komplikovane.
Rozvojový potenciál mesta
Pri stanovení rozvojového potenciálu mesta návrh uvažuje s niekoľkými scenármi: umiernený rozvoj, primeraný rozvoj, výhľadový rozvoj. Prezentované scenáre rozvoja majú zásadný dopad na celkovú koncepciu mesta, jeho dopravnú obslužnosť a udržateľnosť.
Autori uvažujú vo svojom návrhu v 1. a 2. etape s priemetom rozvojových zámerov, najmä v severnej časti mesta a s postupným využitím územných rezerv vo vnútornom meste. V rámci dlhodobého rozvojového horizontu je návrh mimoriadne veľkorysý najmä formou rozvoja nových nezastavaných území na juhu mesta.
Návrh sa výrazne zameriava na rozvoj mesta na voľných plochách, menej pracuje s možnosťami transformácie a intenzifikácie existujúcich štruktúr, hoci túto možnosť deklaruje.
Na úrovni prímestských satelitov sa stabilizuje (zachováva) forma zástavby a exitujúca forma zástavby sa prenáša i na navrhované kontaktné rozvojové plochy, čo nezodpovedá s mestotvorným princípom formovania mestského prostredia.
Cenná je prezentácia koncepčných námetov do rôznych typov konkrétnych území, avšak priemet do formy princípov regulácie je skôr formálny.
Súťažné panely:
Grafické libretá predložené v prvej etape súťažného dialógu:
2M ateliér architektúry
Autori: Ing. arch. Oto Nováček, PhD., Ing. arch. Tomáš Pozdech, Mgr. Jana Bozáňová, PhD., Ing. arch. Zuzana Mendelová, Ing. Matúš Korfant, PhD, Ing. arch. Miroslav Michalica
gogolák + grasse s.r.o.
Autori: Ivan Gogolák, Lukáš Grasse, Viktor Šabík, Michal Marcinov, Barbora Hrmová
ATELIER 231
Autori: Zuzana Ondrušková, Dip. Architektin, Pascal Sigrist, Dipl. Architekt
"Inštitút priestorového plánovania“
Autori: Ing. Matúš Bizoň, PhD., Ing. Monika Lachmannová, Ph.D., Ing. arch. Vojtech Hrdina, PhD., Ing. arch. Marek Adamczak, Mgr. Filip Polonský, PhD., Ing. Kristína Dunajová, Ing. Ľubomír Macák, Bc. Radka Siváková, Ing. Tomáš Kubačka
A800 s.r.o.
Autori: Ing. Martin Krupauer. Ing. arch. Denisa Valašková, Ing. arch. Michael Vojtechovský, Ing. arch. Martin Sedmák, Ing. arch. Pavel Kvintus
K2 ateliér s.r.o.
Autori: Ing. arch. Rastislav Kočajdea, Ing. arch. Milan Chmúra, Ing. Júlia Straňáková, Ing. arch. Juraj Furdík
Zápisnicu nájdete na stránke archinfo.